Hvordan du bør løfte

I løbet af en hverdag løfter og holder vi på mange genstande og objekter. Det er derfor vigtigt at bruge kroppen rigtigt i udførelsen af disse løft. Mange ender med at skade og forstrække kroppen uhensigtsmæssigt, fordi de tvinger den til at foretage løft der går i mod kroppens dynamik og styrke.

Det er derfor vigtigt at tænke over, hvordan du løfter forskellige genstande for at gavne kroppen på bedste vis. Nedenfor ses en tegning over, hvordan du bør løfte, for at gavne kroppen på bedste vis.

Hold rigtigt på objektet, så du ikke overbelaster fingre, håndled og skuldre. Hvis du derfor føler større anstrengelse og spænding nogle steder i forhold til andre, så stil genstanden fra dig og tag fat på ny med et stabilt greb. Brug begge hænder, når du løfter, så formår du at belaste dine fingre, håndled og underarm mindre. Ungå at bruge pincetgreb - det belaster nemlig fingrenes led, især tommelfingerens grundled. Stå altid tæt på og lige foran det objekt, du skal løfte. Forestil dig, at dine hænder er kroge, der kun griber om objektet. Det er de store muskler i lårene, der skal løfte det. Så belaster du ikke nakke- og skuldermusklerne. Sørg for at have en skuldersbredde mellem fødderne. Du kan evt stille den ene fod lidt længere fremme end den anden og få en bedre balance.

Illustration over hvordan du bør løfte et objekt.