Hvordan du bør sidde

Vi kan ikke vende ryggen til teknologien længere. Det er et faktum at denne er blevet en væsenlig del af vores liv og hverdag. Flere og flere jobs kræver at man sidder foran computeren længe, samt mange bruger den i hjemmet. De fleste har derfor et job eller en aktivitet i hverdagen som gør at vi skal sidde længe ned på en stol. Vores kroppe, muskulatur og led er dog skabt til at være i bevægelse, det stillestående arbejde øger derfor den risici der er for, at tilegne sig skader.

Det er derfor vigtigt at tænke over, hvordan du sidder på en stol for at gavne kroppen på bedste vis. Nedenfor ses en tegning over, hvordan du bør sidde, for at gavne kroppen på bedste vis.

Hvis du sidder meget foran computer, bruger mobilen til at surfe eller din tablet, så sørg for at skærmen er i højde med dine øjne, så du ikke anstrenger nakken, ved at kigge for meget ned af. Derudover er det vigtigt at du har en nogenlunde lige linje i rygsøjlen, dine ben skal gerne gå 90 grader ned, så lårerne flugter stolsædets lige linje samt fødderne er solidt plantet på jorden. Det samme gælder for dine arme. Sørg for at underarmen ligger paralelet lige med bordpladen og overarmen i en lige linje op, så de to led danner 90 grader.

Illustration over hvordan du bør sidde